داستان گویی با عکاسی
حتما ضربالمثل «شنیدن کی بُوَد مانند دیدن» را شنیدهاید. این ضربالمثل نشان میدهد ارتباط تصویری قویتر از هر نوع ارتباطی است.
در این مقاله قصد دارم برایتان از روایت عکسها بگویم. روایتی که مخاطب را درگیر میکند. به نوعی میتوان گفت هر عکاس یک داستاننویس است چون میتواند عکسی ثبت کند و شما داستانی را در ذهنتان تصور کنید.
من گاهی عکسی ثبت میکنم و بعد داستانی در ذهنم ساخته میشود. گاهی هم داستان در ذهن من هست و من به دنبال کشف تصویر آن در دنیای واقعی هستم.
داستانگویی در عکاسی چیست؟
داستانگویی در عکاسی یعنی هر عکس روایتی داشته باشد. روایت در عکس مربوط به یک ژانر خاص نیست؛ چه عکس تبلیغاتی بگیرید و چه عکس هنری، عکس شما نشاندهنده یک داستان است. اصطلاح داستانگویی نباید شما را بترساند و فکر کنید باید چه داستان بلند و فوقالعادهای داشته باشم. پیام یک عکس میتواند کوتاه ولی گیرا باشد. با تجربهکردن به این توانایی خواهید رسید که عکستان حاوی یک داستان باشد.
چرا پشت یک عکس باید روایت باشد؟
عکسهایی که داستانی همراه خود دارند جذابتر و گیراتر هستند. مخاطب با دیدن عکس، مکث میکند و کنجکاو میشود تا همه جزئیات را ببیند. این مکث میتواند فروش بسازد. قطعا بکار بردن این تکنیک در عکاسی یک محصول، فروشگاه، برند و یا حتی عکسهای هنری به جذب مخاطب فعال کمک میکند.
چه عواملی در ایجاد یک روایت جذاب تاثیرگذارند؟
۱.
قوانین اصلی عکاسی را یاد بگیرید.
نور، پسزمینه، کادربندی از مهمترین عناصر یک عکس هستند. به همین دلیل اگر تازه شروع به عکاسی کرده باشید نیاز نیست حتما به جنبه داستانگویی عکسها فکر کنید. در ابتدای کار یادگیری تنظیمات دوربین عکاسی، قوانین و الگوهای عکاسی از جمله نور و ترکیببندی مهمتر است. زمانی که به یک نقطه امن از یادگیری رسیدید که عکسهایتان مورد توجه چند استاد عکاسی قرار گرفت؛ آنگاه وقت آن است که چاشنی داستان را به عکسهایتان اضافه کنید.
شما فقط چندثانیه فرصت دارید تا نگاه مخاطب را بدزدید. یک عکس اگر قوانین عکاسی را به درستی رعایت کرده باشد وارد مرحله جذب بیشتر و بعد کشف داستان پشت آن میشود. نور و ترکیببندی دو عامل در ایجاد یک داستان هستند. شما به راحتی میتوانید زاویه کادر خود را تغییر دهید تا داستان عوض شد یا با کم و زیاد کردن نور یک داستان جدید بسازید.
۲.
هدف مشخص داشته باشید.
از خودتان بپرسید «میخواهم این تصویر چه نکتهای را در ذهن مخاطب یادآور شود؟». اگر شما بدانید چه از عکس میخواهید راحتتر میتوانید صحنه عکس را آماده و هرچه باعث حواسپرتی میشود را حذف کنید. سوژه اصلی را در نظر داشته باشید و فضاسازی را شروع کنید.
۳.
از ویرایش عکس نترسید
اوایل شروع عکاسیام به سختی عکسهایم را ویرایش میکردم. عاشق صحنه طبیعی یک ماجرا بودم و سخت به ویرایش عکسهایم میپرداختم. با تجربه بیشتر متوجه شدم گاهی عواملی اضافی در صحنه دارم که در لحظه ثبت عکس به علت سریع ثبتکردن نمیتوانم آنها را حذف کنم پس مجبور بودم در برنامه فتوشاپ اصلاحاتی که عکس نیاز داشت تا روایتی جذاب بسازد را ایجاد کنم. اگر عکاس مستند و اجتماعی باشید این قضیه را بیشتر درک میکنید، بعضی اوقات باید فقط ثبت کرد و رد شد و بعدا عکس را بررسی کرد.
چگونه مهارت خود را در ساختن یک عکس داستانی جذاب تقویت کنیم ؟
۱.
عکس ببینید
دیدن عکسهای عکاسان دیگر به تقویت نگاه عکاسی شما کمک میکند. در هر ژانری که دوست دارید یک عکس روایی ثبت کنید، عکاسان آن حوزه را دنبال کنید. با دقت و تیزبینی عکسها را نگاه کنید. با دیدن عکسهای مختلف نگاهتان به صحنههای اطراف تیزتر و موشکافانهتر خواهد بود. هرچه دید قویتری داشته باشید داستانهای بیشتری میتوانید ثبت کنید.
۲.
داستان بخوانید
شاید پیشنهاد عجیبی به نظر برسد اما با خواندن داستان میتوانید صحنهها و اتفاقات را تصور کنید. این کار به خلاقیت ذهن کمک میکند. حتی گاهی میتوانید جزئیات یک داستان را فضاسازی و عکاسی کنید.
۳.
صبور باشید و تمرین کنید
چیزهای خوب با صبر و حوصله به دست میآیند. عکاسی و اکثر هنرها نیاز به زمان گذاشتن دارند. برای اینکه داستان جذابی در یک صحنه شکل بگیرد گاهی باید یک روز زمان گذاشت و اگر داستانی شکل نگرفت دوباره به صحنه برگشت و دوباره بررسی کرد. انتظار نداشته باشید همان بار اول یک عکس روایی عالی ثبت کنید. تمرین و پشتکار داشته باشید تا به نتیجهای گیرا برسید.
پیشنهاد عکاس
اگر علاقه دارید معروفترین عکاسان داستانسرا را بشناسید؛ این افراد را دنبال کنید.
Dorothea Lange (عکاس آمریکایی که “مادرمهاجر” معروفترین عکس اوست)
Arjun Kamath (عکاس هندی که با مجموعه عکس “Coming Out” از یک فرد ترنس به شهرت رسید)
Berber Theunissen (عکاس اهل آمستردام که زنانگی را در عکسها روایت میکند)
Erik Johansson (عکاس سوئدی که با ویرایش، عکسهای تبلیغاتی داستانگونه میسازد)
Sebastiao Salgado (عکاس و مستندساز برزیلی که پروژههای مختلفی را عکاسی و کتاب کرده است)
Brooke Shaden (عکاس اهل آریزونا که ترسها و احساسات را در عکسهایش به نمایش میگذارد)
صحبت آخر
قطعا به عنوان یک عکاس باید پیشنهاد دهم که اول داستان را پَس ذهنتان داشته باشید بعد اقدام به عکاسی کنید اما من میگویم بزنید به دل خیابان. گاهی یک روایت جذاب به مثابه مرگ است! نه میدانید و نه میتوانید آن را حدس بزنید. باید اجازه دهید اتفاق بیفتد تا آن را هضم و داستان کنید.
اما قطعا پیشنهاد میکنم اصول اولیه عکاسی را یاد بگیرید و بعد دنبال اضافهکردن روایت به عکسهایتان باشید. هر روایتی که با عکستان ثبت کنید یک حس ماندگار در مخاطب ایجاد میکند. شما میتوانید اینگونه در ذهن مخاطب تاثیری قوی بگذارید.
من چگونه میتوانم به شما کمک کنم ؟
هر برند و هر محصول داستانی در خود دارد. اگر شما هم صاحب یک کسبوکار هستید_کوچک یا بزرگ_میتوانید با مراجعه به من جلسه همکاری داشته باشیم. من میتوانم برای برند شما عکسهایی ثبت کنم تا مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و مشتری دائم خود کنید.
نویسنده:
فاطمه ارجمند | عکاس و جستارنویس
منابع:
https://digital-photography-school.com/8-tips-storytelling-images/
https://www.iphotography.com/blog/what-is-storytelling-in-photography/
https://www.alanranger.com/blog-on-photography/the-art-of-storytelling-photography
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد 🙂